924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Problemy techniczne
Strona 1 z 2 1 2 >
Autor Chłodnica oleju
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 10-05-2007 23:27
Chciałbym takie coś sobie zainstalować. Może już komuś się udało albo ma konkretny pomysł ?
Chłodnica to nie problem - tego jest pełno ale jakiś adapter pod filtr to już tak. Może w autach z takim samym filtrem (audi itp) było już coś takiego ?
No i z termostatem by się taka instalacja przydała.
Autor RE: Chłodnica oleju
PIeszczoH
Użytkownik

Postów: 4951
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 07.04.06
Dodane dnia 11-05-2007 07:59
poszukaj na 924.org mam wrażenie że coś takiego już tam kiedyś widziałem.


SPRZEDAM:
ORYGINALNE ZESTAWY FILTRÓW 924S/944/S/S2/968
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=11740
Przewody Paliwa:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9843#post_149432
Tarcza sprzęgła 924S/944/S2 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6169#post_93610
rurka do nagrzewnicy 944: http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6127
element wybieraka przy skrzyni http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5936
tłoki 2,7 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5970
stab 20mm http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5239#post_78519
Rolka napinająca rozrządu 24s/44 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6291
KUPIĘ:
mocowania/uchwyty spoilera przód 944/944S http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6186

ZAMIENIĘ - BŁOTNIKI 944 I EU na BŁOTNIKI 944 I US

Szukam:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=6071#post_92228

SZUKAM ZDROWEGO 924S - może mieć korbę co wyszła bokiem, albo być niekompletna, ważne żeby buda była prosta bez tony szpachli i korozji.

__________________________
Porsche 924S '86 3,0 210PS
Jeep Grand Cherokee 2001 V8 - sprzedany
Honda Accord Aerodeck '89 - sprzedana
Garbus '60 - skończył w rękach Porsza
__________________________
Porsche 924 - Nothing even come close
1290383
Autor RE: Chłodnica oleju
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 11-05-2007 09:28
Też widziałem ale niestety bez większego opisu. Instalacja od jakiejś amerykańskiej toyoty zdaje się więc też bez szans na kupienie takiego gotowego zestawu.
Autor RE: Chłodnica oleju
Zwierz
Użytkownik



Postów: 585
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 02.02.06
Dodane dnia 12-05-2007 00:06
a możesz mi powiedzieć na jakiej podstawie doszedłeś do wniosku że takie coś potrzebujesz zamontować ? z ciekawości pytam


PORSCHE 924 '81 2.0, targa, szary, (poTOMowy), żółte tablice (pojazd zabytkowy)
2849325
Autor RE: Chłodnica oleju
Misza
Użytkownik

Postów: 122
Miejscowość: Chorzow
Data rejestracji: 05.02.06
Dodane dnia 12-05-2007 02:30
Zwierz napisał/a:
a możesz mi powiedzieć na jakiej podstawie doszedłeś do wniosku że takie coś potrzebujesz zamontować ? z ciekawości pytam

Hmmmm zeby widok wskazowki na rozgrzanym silniku nie byl tak irytujacy smiley smiley


Michal/Misza
9977033
Autor RE: Chłodnica oleju
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 12-05-2007 15:07
Nie mam wskazówki. Ale aktualnie moje 924 jeśli jeździ smiley to jeździ tylko w zawodach. Czyli jest katowane.
Poza tym podobno nawet w autach do normalnej jazdy, które mają chłodnicę oleju, olej zużywa się wolniej - przy wymianie widać różnicę (tak słyszałem).

Autor RE: Chłodnica oleju
Kaczik
Użytkownik



Postów: 236
Miejscowość: Pruszcz Gdanski
Data rejestracji: 16.04.06
Dodane dnia 12-05-2007 16:52
Powiem tak... Temat mnie zaciekawil bo ja z samochodu mojego ojca cos takiego kiedys wyciagalem bo sie spiepszylo i nie bylo z tego zadnego pozytku, w dodatku chlodnica oleju do tego auta kosztowala 1800zl. Wiec pojechalismy do servisu czy cos mozna z tym zrobic bo auto gotuje wode razem z olejem w chlodnicy wody !! 50km jazdy i temperatura max. W servisie stwierdzili ze ta chlodnica jest raczej potrzebna na pustynie niz do naszego klimatu... Tyle mi wiadomo. A czy ktos tak + - wyjasni mi zasade dzialania i faktyczny pozytek z posiadania takiego "CUDA" ??


Tylna szyba, zderzaki USA, obrysowki... i mile wspomnienia... To wszystko co mi pozostalo... Woz niestety sprzedany, ale bedzie nastepny Prosiak...
6532024
Autor RE: Chłodnica oleju
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 12-05-2007 18:57

Na allegro jest tanio chłodnica oleju od 944S2.
Po co chłodnica ? Większa moc i trwałość silnika.


CP9A/4G63
We are not what we own.
Autor RE: Chłodnica oleju
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 12-05-2007 19:23
Trwałość to rozumiem ale skąd miałaby być większa moc ?
Autor RE: Chłodnica oleju
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 15-05-2007 23:52
Nie lubię prezentować niedokończonych projektów, ale skoro ktoś pyta o temat który właśnie realizuję to napiszę.
Ja trafiłem na allegro komplet od Golfa GTI - chłodnica oleju + podstawka pod filtr oleju z termostatem + węże. Było niedrogo to sobie kupiłem i rzeźbię w tym. Zaletą tego rozwiązania jest to, że mogę zastosować oryginalny filtr oleju z 924 - wszystkie średnice i skok gwintu w podstawce są odpowiednie.
Zdjęcia poniżej przedstawiają aluminiową chłodnicę oleju wraz ze stalowym elementem mocującym. W oryginale jest on prosty, ale ja na swoje potrzeby montarzu wygiąłem go o 90 st.




Podstawka pod filtr wraz z termostatem wygląda jak na zdjęciach poniżej.



W oryginale (Golf) przykręcona jest do bloku silnika. Do niej przykręcone są węże prowadzące do chłodnicy oraz filtr oleju. Niestety podstawka ta nijak nie pasuje do 924. Trzeba więc do niej doprowadzić jakoś olej z silnika (do tych nieregularnych otworów). Ponieważ i tak ta podstawka od Golfa nie zmieściła by mi się między blokiem silnika, a wydechem i tak muszę ją przenieść w inne miejsce. W tym celu zrobię adapter przykręcany w miejsce filtra oleju z którego będę w stanie wyprowadzić przewody do podstawki (widać to na zdjęciach w dalszej części opisu). Będą one podłączone do kawałka stalowej płytki do której z kolei przykręcę podstawkę (tego jeszcze nie zrobiłem, czyli zdjęć brak).

Najważniejszą częścią tego projektu jest wspomniany adapter. Żeby ułatwić sobie jego wykonanie pociąłem stary filtr oleju i użyłem jego fragmentu. Zdjęcia tego kawałka metalu z uszczelką (którą należy wyjąć na czas cięcia), oraz miejsce gdzie oryginalnie jest przykręcony do bloku - poniżej.



Elementy jakich mam zamiar użyć do budowy adaptera możecie zobaczyć na następnych zdjęciach.
Rurka z gwintem na całej długości to to co jest fabrycznie wkręcone w blok silnika - do tego dokręca się w oryginale filtr. Elementy w lewym górnym rogu to łączniki (tzw. na stożek) stosowane w hydraulice siłowej. Ja z jednej strony przyspawam je do adaptera, a z drugiej dokręcę węże. Końcówkę takiego węża widać u samej góry pierwszego zdjęcia. Reszty elementów nie opisuję bo cdjęcia chyba wyjaśniają do czego co służy.




Nie mam zielonego pojęcia czy i jak to zadziała. Nie liczyłem wydajności chłodnicy itp. Jedyne co starałem się zrobić to zachowanie średnicy wew. wszelkich węży, złączek itp. nie mniejszej niż 10 mm.
Jak pospawam, założę i przetestuję to napiszę czy zadziałało.

Można kupić gotowe adaptery - podkładki pod filtr. Wkręca się to w miejsce oryginalnego filtra, a sam filtr w podkładkę - zwiększa to wysokość filtra o jakieś 3 cm. Z boku teakiej podstawki są 2 wyjścia na węże do chłodnicy. Nie ma tam termostatu. W Polsce sprzedaje to nawet super firma "tuningowa" Jacky.
Tak wygląda taka podstawka do 924: www.tweeks.com
Mnie to nie urządzało, bo nie mam wystarczająco dużo miejsca nawet na oryginalny filtr (ze względu na "rzeźbiony" kolektor wydechowy), a co dopiero na filtr z podstawką.
Można też porozglądać się też za rozwiązaniem stosowanym w 924 Turbo. Tam jest jeszcze inny adapter - ze względu na małą ilość miejsca w Turbo adapter zmienia położenie filtra oleju z poprzecznego na równolege do bloku. Nie wiem jednak czy ma wyjście na chłodnicę.

pzdr
jacek(pilatus)

Edytowane przez pilatus dnia 15-05-2007 23:57
Autor RE: Chłodnica oleju
Kaczik
Użytkownik



Postów: 236
Miejscowość: Pruszcz Gdanski
Data rejestracji: 16.04.06
Dodane dnia 16-05-2007 00:48
to jak z ta moca i trwaloscia? Skoro instalujesz to wiesz po co...


Tylna szyba, zderzaki USA, obrysowki... i mile wspomnienia... To wszystko co mi pozostalo... Woz niestety sprzedany, ale bedzie nastepny Prosiak...
6532024
Autor RE: Chłodnica oleju
drwal
Administrator



Postów: 3945
Miejscowość: Opole
Data rejestracji: 03.02.06
Dodane dnia 16-05-2007 07:09
no widze ze elegancji zestaw jecaek sobie zakupil smiley

mam chlodzenie oleju w mb w123 280c i powiem ze jak na silnik 6 cylindrowy to i tak sie grzeje w korkach do niecalych 100st i jest to normalne w tych silnikach. i powiem ze jak sie ta chlodniczke oleju rozwali tto mozna juz to cale demontowac i wstawiac szersza chlodnice (plynu) bo ta olejowa jest nie do zakupienia a jak juz jest to schodzi w 2 min 35 sek ( setnych nie wiem ile ) i to za kwote minimum 300zl :/

ogolnie nie zauwazylem zeby ona dawala mocy smiley bo sa tez wersje bez chlodzenia oleju smiley


Jest: 924S '86, 928 '79, 928S '80, 928 S3 '86
Było: 924 '77, 924 '77, 924 '77, 924 '80, 931 '80, 924 '83, 924 '84, 944 '83, 944 '84, 924 '85, 944 '85 , 928 S4 '87
4640739
Autor RE: Chłodnica oleju
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 16-05-2007 09:10
Sprawiłem sobie tą z allegro od 944. Jeśli chodzi o tą podstawkę to rzeczywiście całkiem prosty patent z cięciem starego filtra oleju.
Którą dziurą olej wlatuje do filtra a którą wraca ? Wlot do filtra to ten centralnie ?
Jakiś patent na termostat muszę wymyślić - może też z golfa poszukam.
Autor RE: Chłodnica oleju
PIeszczoH
Użytkownik

Postów: 4951
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 07.04.06
Dodane dnia 16-05-2007 09:10
jak się jezdzi normalnie to chlodnica oleju potrzebna nie jest,
jednak jesli zaczyna sie scigac, "palowac" i chce sie to robic przez dluzsza chwile to sie to robi, aby olej sie nie przegrzewal.
Nie muszę chyba tłumaczyć, że olej im cieplejszy tym rzadszy, a tym samym zmieniaja sie jego wlasciwosci smarujace i mozna zatrzec silnik przypadkiem, a przynajmniej skrocic zycie panewkom, pierscieniom itp.


SPRZEDAM:
ORYGINALNE ZESTAWY FILTRÓW 924S/944/S/S2/968
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=11740
Przewody Paliwa:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9843#post_149432
Tarcza sprzęgła 924S/944/S2 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6169#post_93610
rurka do nagrzewnicy 944: http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6127
element wybieraka przy skrzyni http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5936
tłoki 2,7 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5970
stab 20mm http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5239#post_78519
Rolka napinająca rozrządu 24s/44 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6291
KUPIĘ:
mocowania/uchwyty spoilera przód 944/944S http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6186

ZAMIENIĘ - BŁOTNIKI 944 I EU na BŁOTNIKI 944 I US

Szukam:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=6071#post_92228

SZUKAM ZDROWEGO 924S - może mieć korbę co wyszła bokiem, albo być niekompletna, ważne żeby buda była prosta bez tony szpachli i korozji.

__________________________
Porsche 924S '86 3,0 210PS
Jeep Grand Cherokee 2001 V8 - sprzedany
Honda Accord Aerodeck '89 - sprzedana
Garbus '60 - skończył w rękach Porsza
__________________________
Porsche 924 - Nothing even come close
1290383
Autor RE: Chłodnica oleju
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 16-05-2007 09:43
Mnie chodzi dokładnie o to, do czego chłodnica oleju została wymyślona - chłodzenie oleju. Gdybym używał tego auta do wożenia się po mieście to pewnie bym jej nie założył. Jednak kilka(naście) kółek po torze w Poznaniu, czy przegonienie samochodu w szybkim tempie po lotnisku skutkowało u mnie sporym spadkiem ciśnienia oleju na biegu jałowym - wystarczyło sotudzić silnik przez 5-10 min i wszystko wracało do normy (czyli trochę ponad 2 bary). Dla mnie wniosek jest oczywisty - temp. oleju rosła za bardzo.
Jasne jest, że z samej chłodnicy oleju mocy Ci nie przybędzie, ale zmienia ona warunki pracy silnika dzięki czemu możesz na więcej sobie pozwolić dokonując modyfikacji.
Prosty przykład - jak wiadomo silnik osiąga tym większą sprawność im bardziej ściśniesz mieszankę paliwową, czyli zwiększysz stopień sprężania. Nie możesz jednak zwiększać go dowolnie, bo pojawiają się problemy - np. silnik zaczyna się przegrzewać. Jak jest gorący to wcześniej pojawia się spalanie detonacyjne i nie możesz zwiększyć kąta wyprzedzenia zapłonu (bo wyprzedzenie ma duży wpływ na moment pojawiania się detonacji). A ja chciałbym zwiększyć ten kąt, bo to jeden ze sposobów na zwiększenie osiagów silnika. Innymi słowy chcę zmniejszyć temp. silnika by móc poszaleć z st. spręż i wyprzedzeniem zapłonu bez detonacji. Z pomocą przychodzi wydajniejsze chłodzenie - np. chłodnica oleju, czy prosta sztuczka wymiany termostatu na tzw. "sportowy" otwierający się przy niższej temperaturze.
Mogę sobie wyobrazić, że w nowoczesnym silniku, którego komputer sterujący zapłonem ma funkcje adaptacyjne i czujnik spalania stukowego, przestanie przyspieszać zapłon później (przy chłodniejszym silniku - z chłodnicą) co przełoży się na poprawę mocy. Tak ja widzę stwierdzenie "chłodnica oleju ma wpływ na moc".
Kolejna sprawa to odporność oleju na zerwanie filmu olejowego która maleje wraz ze wzrostem temperatury. Zwiększając osiągi silnika, a więc i obciążenie np. na panewkach wału korbowego, wolałbym żeby smarowanie było właściwe, przynajmniej takie jak przed modyfikacjami, a nie gorsze na skutek podniesienia się temp. oleju.
Do tego dochodzi mniej nas intersująca mnie sprawa zużycia się oleju, czyli utraty jego własności. Olej przegrzewany starzeje się szybciej i trzeba go wymieniać częściej. Przykładem mogą być silniki chłodzone powietrzem (a tak na prawdę w dużym stopniu też olejem) gdzie wymienia się olej np. co 5 tys. km.

Argumentem przeciwko chłodnicy oleju może być fakt, że ta trochę waży i może się okazać, że nasz spodziewany przyrost mocy nie zrekompensuje wzrostu masy smiley .

Na koniec zostawiłem sobie najważniejszy zrgument przemawiający za montarzem chłodnicy oleju - fajnie wygląda jeśli zainstalowana "prawidłowo" (czyt. w widocznym miejscu i wypolerowana) smiley

pzdr
jacek(pilatus)

ps. O widzę, że PIeszczocH był szybszy i ują wszystko w ktrótszych zdaniach smiley

Edytowane przez pilatus dnia 16-05-2007 09:45
Autor RE: Chłodnica oleju
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 16-05-2007 09:53
juras napisał/a:
Jeśli chodzi o tą podstawkę to rzeczywiście całkiem prosty patent z cięciem starego filtra oleju.

No właśnie nie patent i dlatego możesz swobodnie go użyć nie pytając twórcy (mnie) o zdanie smiley smiley. Ale dziękuję za miłe słowa smiley
juras napisał/a:Którą dziurą olej wlatuje do filtra a którą wraca ? Wlot do filtra to ten centralnie ?

Nie pamiętam dokładnie, a nie mam przed sobą bloku silnika ale wydaje mi się, że jest odwrotnie niż sądziłem, że będzie logicznie - czyli do filtra dziurkami, z filtra środkiem. Musiałbym to jednak sprawdzić.
juras napisał/a:Jakiś patent na termostat muszę wymyślić - może też z golfa poszukam.

Gdzies na jakiejś stronie w sieci, kilka lat temu, widziałem, że jacyś ludzie użyli termostatu z... chyba pralki smiley. Pamiętam tylko, że się chwalili, że po pierwsze było tanio (bo z jakiegoś złomu), po drugie mogą sobie zmieniać temp. przy której termostat się otwiera. Niestety adresu strony nie pamiętam

pzdr

Edytowane przez pilatus dnia 16-05-2007 09:55
Autor RE: Chłodnica oleju
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 16-05-2007 11:14
Jeśli chodzi o kręcenie zapłonem to nie wiem czy to co wymyśliłeś ma sens... więc polecam post na forum streetracing ogólnie niezrozumianego mimo, że znającego się na rzeczy pana Grabowskiego:
http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?t=40522

Wydaje mi się, że sens w przyspieszeniu zapłonu byłby tylko w górze obrotów bo tam przeniosła ci się pewnie moc (a dokładnie lepsze napełnienie silnika) a na standardowym aparacie będzie trudno to chyba uzyskać.

Ale nie o tym ten wątek...
smiley

ps. Gdzie zamierzasz umieścić tą pięknie wypolerowaną chłodnicę oleju ? Ja myślałem o wycięciu dziury tam gdzie ty masz wlot powietrza tylko, że z drugiej strony.

Edytowane przez juras dnia 16-05-2007 11:23
Autor RE: Chłodnica oleju
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 16-05-2007 11:45
juras napisał/a:
ps. Gdzie zamierzasz umieścić tą pięknie wypolerowaną chłodnicę oleju ? Ja myślałem o wycięciu dziury tam gdzie ty masz wlot powietrza tylko, że z drugiej strony.

Też o tym myślałem, ale było by zbyt symetrycznie czyli nieładnie. Poza tym ta chłodniczka jest używana, nieco pogięta i niedość wypolerowana więc nie będzie bardzo eksponowana. Znajdzie się przed chłodnicą powietrza.
Autor RE: Chłodnica oleju
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 16-05-2007 12:48
A jak w ogóle działa taki termostat w tym twoim sprzęcie ? Bo to chyba ważne, żeby wiedzieć jak podłączyć. Jeśli temp jest poniżej temp załączenia termostatu to olej leci tylko przez filtr oleju a jeśli jest powyżej temp załączenia termostatu to leci przez najpierw przez filtr oleju a potem przez chłodnicę wraca do silnika ?
Dobrze kombinuję ?
Autor RE: Chłodnica oleju
Kaczik
Użytkownik



Postów: 236
Miejscowość: Pruszcz Gdanski
Data rejestracji: 16.04.06
Dodane dnia 16-05-2007 13:12
Co do umiejscowienia chlodniczki oleju przed chlodnica to chyba nienajlepszy pomysl, w 944 ktorego kiedys kupilem byla wlasnie przed chlodnica zamontowana chlodnica od klimy, i byla tak sprana kamyczkami i podziurawiona ze masakra (SMIEC) Wiec nie wiem czy uzuwajac samochodu nie bedziesz miec klopotu ze szczelnoscia calego ukladu, kiepsko byloby nagle stracic cisnienie w ukladzie olejowym... Co do kombinowania z zaplonem mam zle dowiadczenia, ale znajomy mechanik u ktorego kiedys bylem tym 944 (Silnik 2800ccm wg. dowodu, wyglada jak 2.7 ale sie okaze dopiero przy jakims remoncie pewnie smiley ) W kazdym razie pokazal mi taka ziwna sprezynke na przeplywomierzu powietrza, jest pod taka czarna klapka, jak mi to przestawil to zaszokowaly mnie 2 sprawy... Przyspieszenie znaaaacznie lepsze, palil gume strasznie, ale w srodku bylo czuc paliwko (Blogi zapach oktanow smiley ) a zuzycie paliwa... Pozostawie bez komentarza... Auto palilo jakies 30w miescie smiley Modyfikacja wiec nie pozostala na zbyt dlugo.
A jak jest ze stopniem sprezania?? Bo jesli chce sie silnik doladowac Turbina, to trzeba ponoc zmniejszyc stopien sprezania silnika, ale jak, i na czym by to polegalo?


Tylna szyba, zderzaki USA, obrysowki... i mile wspomnienia... To wszystko co mi pozostalo... Woz niestety sprzedany, ale bedzie nastepny Prosiak...
6532024
Strona 1 z 2 1 2 >